top of page

"Greg, you are a very good photographer and it's obvious that you are a professional from the quality of your pictures and the excellent composition."  LENSCULTURE 

About

BIO

 

Greg Zibell fait partie de ces artistes qui ont choisi de créer en partie parce que conscients de l'urgence à agir face au désordre écologique. Pollution de l'air et des océans, réchauffement climatique, raréfaction des ressources, disparition d'espèces animales, artificialisation des terres, stress hydrique...les raisons de s'inquiéter sont nombreuses.

 

Pourtant, loin de céder à la facilité de baisser les bras, il est donc apparu clairement à Greg Zibell que s'engager devenait non seulement nécessaire mais surtout indispensable. Il relevait de son éthique personnelle d'être dans l'action, de s'investir pour changer les mentalités, pour recréer une alliance entre les humains et la Terre. Il veut s'engager pour remettre l'Homme non plus au centre du système planétaire mais au milieu, pour lui redonner cette humilité qu'il a depuis trop longtemps perdu, pour qu'il reprenne conscience qu'il ne peut faire sans cette Terre qu'il a et qu'il continue à mépriser, avilir, souiller.

 

En quelques décennies, nous sommes rentrés dans une nouvelle ère géologique dans laquelle les effets de l'activité humaine sont si néfastes à notre planète (tant à l'atmosphère qu'à la croûte terrestre) que l'on parle d'Anthropocène, l'ère géologique des modifications engendrées par l'homme.

 

Mais il ne suffit pas de se contenter de critiquer, il faut suivre, pour Greg Zibell selon les termes de Paul Ardenne : « la seule écosophie qui vaille, celle qui jumelle devenir environnemental et devenir sociétal, celle qui fédère vie quotidienne et gestion de la nature dans un même ensemble dépendant et responsable ».

 

Greg Zibell s'inscrit pleinement dans cette démarche volontariste, engagée et optimiste. Sa vie personnelle accompagne sa production artistique et inversement.

Le travail photographique de Greg Zibell est protéiforme. Il s'agit d'une création qui ne se laisse pas enfermer dans une case. Greg Zibell explore constamment de nouveaux chemins, de nouveaux thèmes. Il est très attaché aux livres en tant qu'objet, et il aime en créer. Dans la série, il trouve le moyen de montrer la complexité du monde. Il a une vision véritablement systémique du monde dont il veut montrer les connexions, les imbrications constantes.

 

Il cherche à donner le plus de lui-même dans son travail avec intégrité, sincérité, humilité et respect. Le respect est une valeur fondamentale pour lui, respect des autres et de leurs différences, respect de la Nature et de ses différentes composantes, respect de la mémoire, respect de tout ce qui nous lie aux autres humains et biosphère.

 

Il considère la photographie comme un pont. Un pont entre le passé et l'avenir, un pont entre les hommes par delà les frontières et les dissonances, un pont pour rapprocher les individus autour de leur humanité et destin communs. Il cherche par son travail à convaincre les individus que nous sommes tous membres de la même communauté humaine et plus largement encore de la même communauté de vivants sur Terre. Ainsi quand une espèce disparaît c'est toute la famille des vivants qui est endeuillée.

 

Tout son travail photographique cherche à amener les autres dans sa recherche de l'empathie et de la bienveillance à l'égard du monde qui nous entoure.

CURRICULUM

Formations

 

2009-2010 : Master 2 en arts Université Lyon Lumière. Stage au sein de la chaîne de télévision Cap Canal. Stage au sein de la société de production Cocotte minutes production

2006-2007 : Licence en histoire de l’Art Université Charles de Gaulle Lille 3 (diplôme non obtenu)

2005 : Ateliers de Pratiques artistiques ESAAA

2003 /2004 : Workshops des Rencontres internationales de photographies d’Arles : Réalisation d’une maquette d’un ouvrage personnel avec Patrick Le Bescont , directeur des Editions Filigranes. Réalisation d’un ouvrage  « Intimité du paysage » sous la direction de Jean-Marc Tingaud et Juliane Cordes

 

Publications

 

 

 

Expositions individuelles ou collectives

 

  • Projet Inside Out (Annecy, France, 2015)

  • Lumière suspendue chapitre 2 (Oulan Bator, Mongolie, 2013)

  • Mémoires : chapitre 2 : Acqua (Los Angeles, Etats-Unis, 2013)

  • Temps de l’espace corporel chapitre 4 (Annecy, France, 2012)

  • Archéologie de l’enfer (Annecy, 2011, Lyon 2012)

  • Vieilles lumières (Mont Sapey, Savoie, France, 2011)

  • Mémoires : chapitre 2 : Acqua (Mexico, Mexique, 2011)

  • Architecture et lumière : Lumière contrainte et constructrice (Annecy, France, 2009)

  • Lumière suspendue chapitre 1(Annecy, France, 2007)

  • Mémoires : Chapitre 1 : Murs (Annecy, France, 2007)

  • Temps de l’espace corporel chapitre 3 (Annemasse, France, 2006)

  • Soif de terres (Lisbonne, Portugal, 2006)

  • Temps de l’espace corporel chapitre 2 (Annemasse, France, 2005)

  • Mémoires : Chapitre 1 : Murs (Genève, Suisse, 2005)

  • Lumières d’ébène (Paris, France, 2005)

  • Vestiges de nous (Niamey, Niger, 2005)

  • Temps de l’espace corporel chapitre1(Annemasse, France, 2004)

  • La contrainte est pénible comme le lait (Cluses, France, 2000)

  • Visages du Chili (Chartres, 1997)

  • Visages du Chili (Dreux, 1996)

 

Prix

 

  • « L’Homme du XXIème siècle », prix du jury, fondation Nivea, 2001

  • « Les alpages en Savoie », prix de la société d’économie alpestre, 2000

 

 

Oeuvres d’art publiques temporaires

 

  • Cicatrices terrestres (Global Soil Week Forum, Berlin, Allemagne, 2012)

  • Oeuvre originale pour le compte de l’inspection académique de Haute-Savoie 2010

 

Résidence d’artiste et voyages d’étude

 

  • 2013 Voyage d’étude au Kazakhstan pour un projet d’édition (Editions l’erre de rien)

  • 2012 Voyage d’étude au Portugal pour création d’une plateforme multimedia « Nokaktus »

  • 2008 Polli Tallu Arts Center International Center for the visual, Performing and Healing arts, Vatla Estonie

  • 2005 Voyage d’étude au Portugal

  • 1999 Voyage d’étude en Mongolie pour la création d’une exposition

  • 1995-1996 Voyage d’étude en Argentine, Bolivie, Chili sur la mémoire des Indiens Mapuche et Aymaras pour la réalisation d’un diaporama et d’une exposition

  • 1993 Voyage d’étude en Mongolie : Réalisation d’un diaporama et d’une exposition

 

Implication

 

Secrétaire de l'association "Les amis de la Terre-Savoie"

Fondateur du projet "pol'art bear"

 

Cycles de Conférences

 

  • Enseignant en photographie à l’Institut Universitaire de Formation des Maîtres de Haute-Savoie dans le cadre de la formation initiale, Bonneville, 2004-2006

  • Enseignant en formation continue pour des enseignants du premier degré sur le thème de la photographie et l’éducation au développement durable. Réflexions sur le travail de Yann Arthus-Bertrand (Annecy, 2009)

 

Collections

 

Privées

  • C. J. Trois œuvres, Genève, Suisse

  • P. C. Dix œuvres, Belfaux, Suisse

  • F.C. Vingt trois œuvres, Bonneville, France

  • A. P. Quatre œuvres, New port Beach, California, USA

  • A.T. Une oeuvre, Martel, France

 

Publiques

  • Association La Salevienne : Une oeuvre

  • Musée du Fort Montluc, Lyon : En attente de devenir collection permanente : Trente sept œuvres

  • Association Les Arts jaillissants, Mont Sapey, France, Une oeuvre

  • Mairie de Paris, Une oeuvre

 

Bibliographie/Sitographie

 

  • Revue EUROPE n°978 Octobre 2010 Charles Dobzynski

  • Revue Basilic n°36 Septembre 2010 Marie-Jo Freixe

  • Revue Lieux d’être n°51 2010 Madeleine Carcano

  • Revue Tsafon n°61 D. Delmaire

  • Site : « La toile de l’un » Alain Boudet

 

 

autoportrait GZ.jpg

BIO

Greg Zibell is one of those artists who have chosen to create in part because they are aware of the urgency to act in the face of ecological disorder. Air and ocean pollution, global warming, scarcity of resources, disappearance of animal species, artificialization of land, water stress ... there are many reasons for concern.

 

However, far from giving in to the ease of giving up, it became clear to Greg Zibell that getting involved was not only necessary but above all essential. It was his personal ethic to be in action, to invest in changing mentalities, to recreate an alliance between humans and the Earth. He wants to commit to putting Man no longer at the center of the planetary system but in the middle, to give him back that humility that he has lost for too long, so that he regains consciousness that he cannot do without this Earth. which he has and which he continues to despise, debase, defile.

 

In a few decades, we have entered a new geological era in which the effects of human activity are so harmful to our planet (both the atmosphere and the earth's crust) that we speak of the Anthropocene, the geological era of man-made changes.

 

But it is not enough to be satisfied with criticizing, it is necessary to follow, for Greg Zibell in the words of Paul Ardenne: "the only ecosophy that is worthwhile, that which combines becoming environmental and becoming societal, that which unites daily life and management of the nature in the same dependent and responsible whole ”.

 

Greg Zibell is fully in line with this proactive, committed and optimistic approach. His personal life accompanies his artistic production and vice versa. Greg Zibell's photographic work is protean. This is a creation that cannot be locked in a box. Greg Zibell is constantly exploring new paths, new themes. He is very attached to books as an object, and he likes to create them. In the series, he finds a way to show the complexity of the world. He has a truly systemic vision of the world of which he wants to show the connections, the constant interweaving.

 

He seeks to give the most of himself in his work with integrity, sincerity, humility and respect. Respect is a fundamental value for him, respect for others and their differences, respect for Nature and its different components, respect for memory, respect for everything that binds us to other humans and the biosphere.

 

He sees photography as a bridge. A bridge between the past and the future, a bridge between people across borders and dissonances, a bridge to bring individuals together around their common humanity and destiny. He seeks through his work to convince individuals that we are all members of the same human community and more broadly of the same community of living beings on Earth. So when a species disappears, the whole family of the living is in mourning.

 

All of his photographic work seeks to bring others in his search for empathy and benevolence towards the world around us.

CURRICULUM

Training

2009-2010: Master 2 in arts Université Lyon Lumière. 2006-2007: Degree in History of Art Charles de Gaulle Lille 3 University (diploma not obtained)

2005: ESAAA Artistic Practices Workshops

2003-2004: Workshops at the Rencontres internationales de photographies d´Arles: with Patrick Le Bescont, director of Editions Filigranes, Jean-Marc Tingaud and Juliane Cordes.

Publications

Rising Seas # 1 Arhus (2017)

Rising Seas # 2 Paphos (2017)

Rising Seas # 3 New York (2017)

Rising Seas # 4 Hong Kong (2018)

Rising Seas # 5 Marseille (2018)

Rising Seas # 6 Venezia (2019)

Rising Seas # 7 Stockholm (2019)

Inside Out collaborative project under the direction of the artist JR Edition Actes Sud, November 2017 ISBN 978-2-330-08507-0 Not so far ... (2018)

Cicatrices Collective work Edition Rencontres d'Arles ISBN 978-2-9539-1685-0 620 pages

Archeology of Hell Photographs by Grégoire Zibell Poems by Michel Ménaché Trilingual edition French / German / Polish L’Amourier / La Passe du Vent / Verlag Im Wald ISBN 978-2-9151-2070-7 90 pages, € 25.00

In General Resonance Editions "L’atelier du grand tetras" Winter 2008 152 pages, 15 € ISSN 1959-2108

Doctors Without Borders Greeting Cards

Amnesty International agenda

Individual or group exhibitions

Inside Out project (Annecy, France, 2015) Suspended light chapter 2 (Ulan Bator, Mongolia, 2013) Memoirs: chapter 2: Acqua (Los Angeles, United States, 2013)

Time of body space chapter 4 (Annecy, France, 2012)

Archeology of Hell (Annecy, 2011, Lyon 2012) Old lights (Mont Sapey, Savoie, France, 2011) Memoirs: chapter 2: Acqua (Mexico, Mexico, 2011)

Architecture and light: Constrained and constructive light (Annecy, France, 2009)

Memoirs: Chapter 1: Walls (Annecy, France, 2007)

Time of body space chapter 3 (Annemasse, France, 2006)

Thirst for land (Lisbon, Portugal, 2006)

Time of body space chapter 2 (Annemasse, France, 2005)

Memoirs: Chapter 1: Walls (Geneva, Switzerland, 2005)

Ebony lights (Paris, France, 2005)

Remains of us (Niamey, Niger, 2005)

Time of body space chapter 1 (Annemasse, France, 2004) Constraint is painful like milk (Cluses, France, 2000)

Faces of Chile (Chartres, 1997)

Faces of Chile (Dreux, 1996)

Prices

"The Man of the 21st Century", jury prize, Nivea Foundation, 2001 "The alpine pastures in Savoy", prize of the Alpine Economy Society, 2000

 

Temporary public works of art

Terrestrial scars (Global Soil Week Forum, Berlin, Germany, 2012) Original work on behalf of the academic inspectorate of Haute-Savoie 2010

Artist residency and study trips

2013 Study trip to Kazakhstan for a publishing project 

2012 Study trip to Portugal to create a multimedia platform "Nokaktus" (pending funding)

2008 Polli Tallu Arts Center International Center for the visual, Performing and Healing arts, Vatla Estonia

2005 Study trip to Portugal

1999 Study trip to Mongolia for the creation of an exhibition 1995-1996 Study trip to Argentina, Bolivia, Chile on the memory of the Mapuche and Aymaras Indians for the realization of a slide show and an exhibition

1993 Study trip to Mongolia: Production of a slide show and exhibition

 

Involvement

Member of the association "Friends of the Earth"

Founder of the "pol'art bear" project

Conference cycles

Teacher in photography at the Institut Universitaire de Formation des Maîtres de Haute-Savoie as part of initial training, Bonneville, 2004-2006 Teacher in continuing education for primary school teachers on the subject of photography and education for sustainable development. Reflections on the work of Yann Arthus-Bertrand (Annecy, 2009)

 

Collections

Private

C. J. Three works, Geneva, Switzerland

P. C. Dix works, Belfaux, Switzerland

F.C. Twenty three works, Bonneville, France

A. P. Four works, New port Beach, California, USA

A.T. A work, Martel, France

Public

Association La Salevienne: A work

Fort Montluc Museum, Lyon: Awaiting to become a permanent collection: Thirty-seven works

Association Les Arts jaillissants, Mont Sapey, France, A work

Paris City Hall, A work

Bibliography / Sitography

EUROPE Review n ° 978 October 2010 Charles Dobzynski

Revue Basilic n ° 36 September 2010 Marie-Jo Freixe Places to be magazine n ° 51 2010 Madeleine Carcano Tsafon magazine n ° 61 D. Delmaire

Site: "The canvas of one" Alain Boudet

 

bottom of page